عملکرد NTC در پکیج و نحوه تست سلامت آن

عملکرد NTC در پکیج و نحوه تست سلامت آن

سنسور ntc یا سنسور دما یکی از قطعات مهم پکیج است که همانطور که از نام آن پیداست برای تنظیم دمای پکیج بر روی آن نصب می شود. وظیفه اصلی سنسور NTC در  پکیج ها اندازه گیری دما و ارسال اطلاعات دما به برد پکیج می باشد. نام دیگر سنسور NTC ترمیستور است. از مزایای این سنسور می توان به حساسیت بالا، قیمت پایین، استحکام بالا، اندازه و حجم کم، اندازه گیری دمای خارجی و … اشاره کرد، همچنین باید بگوییم که این سنسور از نوع مقاومتی است، یعنی با افزایش دما، مقاومت سنسور ntc کاهش می یابد. همچنین با توجه به متریال به کار رفته در ساخت سنسور NTC، این قطعه در دمای 50 تا 150 درجه سانتی گراد قابل استفاده است.

در برخی موارد بررسی علائم خرابی سنسور NTC و تست آن می تواند به عنوان راه حلی برای تشخیص و رفع مشکلات پکیج دیواری مفید باشد. در این مقاله از ایران دما قصد داریم به عملکرد این قطعه حیاتی، انواع ntc، علائم خرابی و نحوه تست آن بپردازیم. بیایید ترمیستور (NTC) را بشناسیم.

سنسور NTC بر اساس نوع سطحی، به دو دسته سطحی و مستغرق تقسیم می‌شود.

در سنسور NTC سطحی، مقاومت سنسور بر روی یک سطح صاف قرار دارد و دمای محیط را از طریق تغییر مقاومت آن اندازه‌گیری می‌کند. این نوع سنسور بیشتر در پکیج های دیواری استفاده می‌شود.

اما در سنسور NTC مستغرق، مقاومت سنسور درون یک لوله یا شیلنگ قرار دارد. این نوع سنسور بیشتر در پکیج‌های صنعتی و کاربردهایی که نیاز به اندازه‌گیری دمای سیالات یا گازها دارند، استفاده می‌شود.

سنسور NTC سطحی در پکیج‌ها به کمک یک بدنه مسی به سطح خارجی لوله مسی وصل شده و تغییر دمای لوله مسی را به عنوان دمای آب پکیج اندازه‌گیری می‌کند. این نوع سنسور به دلیل ساختار ساده و قیمت مناسب، در بسیاری از پکیج‌های دیواری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

علائم خرابی سنسور NTC در پکیج دیواری می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. بی‌صدا شدن پکیج: در صورت خرابی سنسور ntc، دستگاه حفاظتی پکیج به‌طور خودکار فعال می‌شود و از روشن شدن پکیج جلوگیری می‌کند. این امر به منظور جلوگیری از وقوع خطراتی نظیر افزایش دمای آب درون پکیج تا سطوح بحرانی و نشت آب و خرابی بیشتر سیستم صورت می‌گیرد. بنابراین در صورت بروز مشکلات ناشی از خرابی سنسور ntc، لازم است ابتدا این علت را برطرف کرده و سپس به تعمیر دیگر اجزای پکیج بپردازید
  2. 2. روشن و خاموش شدن مداوم پکیج: خرابی سنسور NTC ممکن است باعث شود پکیج به صورت مداوم روشن و خاموش شود.
  3. تغییرات ناگهانی دما: اگر دمای پکیج شما بدون دلیل مشخص، به صورت ناگهانی تغییر کرده و دما رو به بالا یا پایین رفتن است، این ممکن است به خرابی ntc پکیج برگردد.

در این حالت، احتمالاً سنسور NTC دمای آب را نادرست اندازه گیری می‌کند و به این دلیل دستگاه نمی‌تواند دمای مناسب را تنظیم کند. به علاوه، ممکن است پکیج در صورتی که دمای آب بسیار بالا یا بسیار پایین است، خاموش شود تا از آسیب به قطعات داخلی پکیج جلوگیری شود. به همین دلیل، در صورت تشخیص خرابی سنسور NTC، تعویض آن به عنوان یک راه حل مناسب می‌باشد.

  1. پکیج روشن شده اما گرما نمی‌دهد: اگر پکیج شما روشن شده اما گرما نمی‌دهد و دما درون منزل پایین است، علت احتمالی خرابی ntc پکیج است.
  2. پیغام خطای ntc : بعضی از پکیج‌ها با خرابی ntc، پیغام خطای مربوطه را نمایش می‌دهند که به شما نشان می‌دهد که این قطعه ممکن است خراب شده باشد.
  3. دمای پکیج به شدت بالاست: اگر دمای پکیج به شدت بالا رفته و بیش از حد معمول است، این می‌تواند نشان دهنده خرابی ntc باشد.

لازم به ذکر است که این علائم تنها به خاطر خرابی ntc نیستند و ممکن است علت دیگری داشته باشند. بنابراین، برای تشخیص دقیق علت خرابی، بهتر است با یک تعمیرکار مجرب مشاوره کنید.

نحوه تست و تعمیر سنسور ntc پکیج

قبل از هر کاری باید ایمنی را رعایت کنید و دستگاه را از برق بکشید.

  • سپس سنسور ntc را از لوله جدا کنید.
  • بعد از اینکه سنسور ترمیستور را باز کردید بهتر است یک سنسور سالم را برای مقایسه تهیه کنید و در کنار آن قرار دهید، توجه کنید اگر دمای محیط حدود 25 درجه سانتیگراد باشد نیازی به سنسور سالم نیست.
  • در مرحله بعد اهم متر را روی محدوده ده کیلو اهم یا بیشتر قرار دهید و سپس دو سر آن را به دو سر سنسوری که قبلا باز کرده اید وصل کنید.
  • در این حالت اهم متر باید مقدار ده کیلو اهم را نمایش دهد. این روش در صورتی است که دمای محیط 25 درجه سانتیگراد باشد در غیر این صورت پس از بررسی سنسور ntc سالم و سنسور ntc که قصد تست آن را دارید از سنسور ntc سالم و مقدار اعداد نمایش داده شده بر روی اهم متر استفاده کنید. مقایسه کنید به این ترتیب متوجه سالم یا شکستگی آن خواهید شد.
  • متاسفانه سنسور NTC قابل تعمیر نیست و اگر متوجه آسیب دیدگی سنسور NTC شدید باید آن را تعویض کنید. برای تعویض سنسور NTC باید مراحل زیر را انجام دهید.
  • هر سنسور روش جایگزینی خود را دارد، به عنوان مثال برای جایگزینی سنسور سطح:
  • پس از بازکردن پوسته بسته، باید به آرامی پایه های سنسور را باز کنید.
  • پس از تست و تایید خرابی آن، آن را با یک ترمیستور سالم تعویض کنید.
  • برای تعویض سنسور مستقرق باید لوله کشی باز شود و سنسور ntc خارج شود.
  • سپس سنسور سالم را در جای خود قرار دهید و سپس لوله کشی را به درستی ببندید.

 اگر تست و تعویض سنسور ntc برای شما کار سختی است، پیشنهاد می کنیم این کار را به تکنسین های حرفه ای تعمیر پکیج در ایران دما بسپارید.

قیمت سنسور NTC

سنسور NTC قطعه ای است که قیمت مناسبی دارد و بسیار به صرفه است. در هر پکیج قیمت NTC متفاوت است و بسته به نوع کیفیت و مقاومت قیمت متفاوتی دارد. دقت داشته باشید که قیمت پایین این سنسور نشان دهنده دقت پایین قطعه است. پس باید با تحقیق کامل قطعه مناسب را خریداری کنید. همچنین می توانید از قسمت قطعات نصب پکیج ایران دما  دیدن کنید و در صورت نیاز به قطعه آن را با قیمت مناسب تهیه کنید.

به دلیل اینکه تعمیر و تعویض قطعات پکیج نیاز به دانش و تجربه کافی دارد، بهتر است که به یک تعمیرکار پکیج مجرب و متخصص مراجعه کنید. تعمیرکاران حرفه ای ایران دما با استفاده از ابزارهای خاص و دانش فنی خود، قادر به تشخیص مشکلات و تعمیر و تعویض قطعات پکیج هستند. همچنین باید توجه داشت که تعمیرات خودسرانه و بدون مجوز، ممکن است منجر به ایجاد خطرات جدی برای شما و محیط زندگی شما میشود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .


آخرین مقالات