آموزش مشکلات کولر آبی و عیب یابی آن

آموزش مشکلات کولر آبی و عیب یابی آن

آموزش صفر تا صد آشنایی با عیوب کولر آبی و نحوه عیب یابی

کولر آبی یکی از دستگاه های پرطرفدار و محبوب محسوب می شود که در صورت خرابی آن می توانید به راحتی خودتان آن را تعمیر کنید و در صورت مشکلات جدی می توانید با تعمیرکاران تخصصی ایران دما در ارتباط باشید تا به سرعت در محل مورد نظر شما اعزام شوند و مشکل دستگاه شما را حل کنند. 

در این مقاله سعی شده است نکاتی مهم در زمینه مشکلات و عیب یابی کولر آبی بیان کنیم تا در مواقع ضروری بتوانید مشکلات دستگاه خود را به راحتی برطرف کنید.

1- کولر اتصال بدنه دارد، علت چیست ؟

اتصال بدنه یا از سیم های رابط است یا از مصرف کننده های دستگاه، به همین دلیل باید با توجه به مدار الکتریکی کولر، تعداد مصرف کننده های آن که شامل واتر پمپ و موتور دو سرعته است برای تشخیص صحیح و دقیق عیب می توانید یکی از آنها را از مدار خارج و سپس برق دستگاه را وصل کنید.

در صورت برطرف شدن مشکل کولر آبی، همان قطعه دارای اتصال بدنه بوده و در غیر این صورت همین آزمایش را برای مصرف کننده بعدی نیز انجام دهید؛ چنانچه در مصرف کننده از نظر اتصال بدنه سالم باشند، لازم است سیم بندی دستگاه کولر آبی خود را به صورت کامل تعویض کنید.

 

2- چرا با روشن شدن کولر آبی، فیوز برق دستگاه قطع می شود ؟

– امکان دارد موتور دو سرعته آسیب دیده باشد، به همین دلیل برای رفع آن باید درپوش ها را از بدنه کولر جدا کرده و تسمه را رها کنید. سپس برق دستگاه را وصل کنید تا عکس العمل موتور مشاهده شود. همچنین می توانید بدون برق مدار و توسط دو سیم مستقل خودتان به موتور ولتاژ دهید تا عملکرد موتور بدون بار مشخص شود.

چنانچه در این حالت مورد خاصی مشاهده نشد تسمه را نیز به موتور وصل کنید تا موتور را در حالت بارداری بررسی کنید. اگر موتور بدون بار و یا در حالت بارداری فیوز را تحریک و باعث قطع آن شود، باید از دستگاه جدا شده و برای رفع عیب آن با یک تعمیرکار حرفه ای و مجرب مشورت کنید.

– ممکن است عیب از واتر پمپ دستگاه باشد، بنابراین باید واتر پمپ را به صورت مستقل از مدار برقدار کنید و در صورت معیوب بودن، به رفع عیب آن بپردازید.

– امکان دارد سیم بندی کولر آبی معیوب باشد، در صورت سالم بودن قطعات الکتریکی کولر، این احتمال وجود دارد که اتصال کوتاه در مدار الکتریکی خود دستگاه صورت گرفته باشد؛ از این رو سیم بندی را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهید تا محل عیب شناسایی و برطرف شود.

– ممکن است اتصالی در کابل رابط بین کولر و کلید ایجاد شده باشد که در این مورد باید شما جهت شناسایی محل دقیق عیب، روش دیگری را اعمال کنید.

اما بهتر است قبل از تست مصرف کننده های دستگاه، توسط سیم رابط دیگری کل مجموعه کولر را راه اندازی کنید.

چنانچه اتصال کوتاه مشاهده نشد، عیب از کولر نیست بلکه در کلیدها و یا کابل بین کلیدها و كولر مشکلی به وجود آمده که در این مورد بهتر است کابل را به صورت کامل تعویض کنید.

3- چرا کولر روشن نمی شود، علت چیست؟

در این حالت نه موتور دو سرعته و نه واتر پمپ، هیچ یک روشن نمی شوند. بنابراین برای رفع عیب به صورت زیر اقدام کنید.

– فیوز قطع می باشد، امکان دارد بدون آنکه متوجه شده باشید، در مدار کولر اتصالی به وجود آمده و فیوز قطع شده باشد که در این حالت رفع عیب ضروری می باشد، اما چنانچه فیوز با استفاده از خودتان قطع شده آن را در حالت وصل قرار دهید. گاهی مشاهده می شود که فیوز در حالت وصل است اما خروجی نمی دهد، در این حالت تعویض فیوز ضروری می باشد.

– فاز یا نول اصلی مدار قطع می باشد؛ در این حالت باید ابتدا صفحه کلیدها را باز کنید و صحت اتصالات را بررسی کنید. سپس رسیدن ولتاژ را به خود کولر با استفاده از ولتمتر تست کنید.

چنانچه شما در محل ترمینال کولر فاز یا نول ندارید، مشکل از کابل رابط می باشد؛ اما چنانچه در ترمینال کولر ولتاژ موجود است، سیم بندی دستگاه را کنترل کنید، به این دلیل که معیوب شدن موتور و واتر پمپ در آن واحد بعید به نظر می رسد.

 

4- چرا الکترو موتور در دور کار نمی کند اما واتر پمپ در حال کار است، علت چیست؟

– ممکن است به الکتروموتور دو سرعته ولتاژ نمی رسد، به همین دلیل باید توسط ولت متر و یا بخش ولتاژ آومتر و با رعایت ایمنی کامل، ولتاژ را در ترمینال خود موتور دو سرعته اندازه گیری کنید. چنانچه ولتاژ به موتور نمی رسد، علت را در کلیدها و کابل رابط جستجو کنید.

– ممکن است موتور معیوب باشد؛ چنانچه در ترمینال اصلی موتور، ولتاژ مشاهده شود و دیگر اتصالات موتور نیز طبیعی به نظر آیند و از موتور نیز هیچ عکس العملی مشاهده نشود، موتور کاملا سوخته است و باید سیم پیچ های آن به صورت کامل تعویض شوند.

5- چرا فن کولر باد تولید نمی کند، علت چیست ؟

در مواردی پوشالها خیس می باشد، صدای عملکرد الکتروموتور دو سرعته نیز به گوش می رسد اما فن باد تولید نمی کند.

– ممکن است تسمه رها شده و یا پاره شده است؛ فیوز را قطع کنید و سپس با حرکت یکی از در پوش ها، ابتدا به طرف بالا و سپس به سمت عقب آن را از کولر مدنظر خود جدا کنید. چنانچه تسمه پاره شده که تعویض آن الزامی می باشد و چنانچه تسمه از پولی ها رها شده، باید به گونه ای تسمه را سفت کنید که دیگر این عیب مشاهده نشود.

البته به این نکته توجه کنید که سفت شدن بیش از حد تسمه، تنش های دستگاه را افزایش داده و به موتور آسیب بسیاری می رساند. بهترین وضعیت رگلاژ تسمه حالتی می باشد که در کنار پولی کوچک با فشار تسمه، به اندازه یک بند انگشت دو بازوی تسمه جمع شود.

6- چرا کولر خنک نمی کند؛ علت چیست؟

موتور و پمپ هر دو در حال کار هستند، اما خنک کنندگی کولر کیفیت رضایت بخشی ندارد.

– ممکن است پارچه برزنتی پاره باشد، پارچه برزنتی لرزه گیر مشاهده می شود؛ در صورت پاره شدن آن، حجم بسیار زیادی از هوای مرطوب که لازم است به داخل محيط هدایت شود، از مسیر مورد نظر خارج شده و در این حالت عدم رضایت از کیفیت خنک کنندگی کولر طبیعی می باشد.

– تسمه به اندازه کافی سفت نشده است، در این حالت باید تسمه را به گونه ای رگلاژ کنید که اگر در بخش پولی کوچک دو طرف تسمه را به طرف یکدیگر جمع کنید، فاصله ای به اندازه یک بند انگشت داشته باشند.

– پوشالها کم می باشد و هوای گرم آزادانه وارد کولر می شود؛ در این حالت مقداری پوشال جدید تهیه و بعد از خیس شدن در آب، آنها را در فضاهای خالی در پوشال ها بچینید و سپس توری را محکم کنید. در صورت امکان همه پوشال ها را در یک زمان تعویض کنید.

– موتور دو سرعته نیم سوز می باشد؛ چنانچه در حالت دور تند نیز، موتور سرعت لازمه را ندارد، نیم سوز است و باید سیم پیچی آن تجدید شود. قبل از استارت موتور سیم پیچی شده، به صحت کار کلید گریز از مرکز که می تواند در معیوب شدن موتور تاثیرگذار باشد دقت فراوان کنید.

7- چرا موتور فن در حال کار است اما باد کولر خنک نیست؛ علت چیست؟

– امکان دارد فلکه ورود آب به کولر بسته شده باشد؛ باید فلکه را باز کنید تا مخزن کولر پر از آب شود.

– امکان دارد تشتک کولر سوراخ شده و یا خروجی آن باز باشد، باید تشتک و خروجی آن را بررسی کنید.

– امکان دارد فلوتر خراب باشد و همین امر باعث ورود آب به مخزن نمی شود؛ باید صحت کار فلوتر را چک کنید.

– امکان دارد واتر پمپ معیوب شده باشد؛ باید واتر پمپ را از کولر خارج کرده و در صورت امکان، آن را تعمیر و در غیر این صورت تعویض کنید.

– امکان دارد ناودان ها مسدود شده باشند؛ باید ناودان ها را به صورت کامل آماده عبور آب کنید تا پوشال ها خیس شوند و کولر خنک شود.

 

8- چرا آب از تشتک کولر، سرریز می شود؛ علت چیست؟

– امکان دارد فلوتر تنظیم نباشد؛ باید یکی از درپوش های کولر را برداشته و فلوتر را تنظیم کنید. چنانچه در حرکت گوی پلاستیکی و محور متصل به آن، مشکلی وجود دارد به رفع برطرف کردن آن بپردازید.

9- چرا موتور دو سرعته صدای هوم می دهد، اما استارت نمی کند؛ علت چیست ؟

– چنانچه موتور از نوع است و دارای خازن راه انداز می باشد، خازن را تست کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

علاوه بر خازن، گریپاژ بودن فن، نیم سوز یا قطع شدن سیم پیچ کمکی، نیم سوز یا قطع شدن سیم پیچ دور تند، خرابی کلید گریز از مرکز موتور و بیش از حد سفت بودن تسمه مواردی هستند که در برطرف کردن این موارد باید مورد بررسی قرار گیرند.

10- چرا از دریچه کولر، قطرات آب به داخل محیط منزل ریخته می شود؛ علت چیست ؟

– پوشال ها یکدست چیده نشده اند، در این حالت باید در پوش ها را باز کنید و پوشال ها را به صورتی کاملا مسطح زیر شبکه های سیمی قرار دهید.

– ممکن است شیلنگ رابط واتر پمپ به سه راهه آب پخش کن پاره شده است، باید در صورت مشاهده پارگی شیلنگ، آن را تعویض کنید.

11- چرا فقط دور تند کولر کار می کند، علت چیست ؟

به این صورت که فقط دور تند کولر کار می کند و با زدن کلید مربوط به دور کند در سرعت کولر تغییری مشاهده نمی شود.

– امکان دارد سیم رابط بین کلید تبدیل و دور کند موتور قطع شده باشد، باید برق کولر را قطع کرد و توسط آوومتر به تحقیق در این مورد بپردازید.

– امکان دارد کلید گریز از مرکز کولر خراب شده است، چنانچه سیم رابط قطع نشده و فاز تا به سر سیم مربوطه در موتور می رسد، امکان دارد که کلید گریز از مرکز دچار مشکل شده باشد. در این صورت باید کلید را تعمیر و یا آن را تعویض کنید.

– امکان دارد کلید تبدیل خراب شده است، باید کلید تبدیل را توسط آوومتر تست کنید، توجه کنید که در زمان تست باید فاز مدار قطع شده باشد.

– امکان دارد سر سیم مربوط به دور کند از صفحه کلید جدا شده باشد، این احتمال وجود دارد که سر سیم مربوط به دور کند از پایه مخصوص آن جدا شده باشد که در این حالت سیم مورد نظر را به محل اتصالش برگردانید.

12- چرا فیوز کولر برق را قطع می کند؛ علت چیست ؟

موتور استارت مناسبی دارد، اما با فشار حالت دور کند، کلید تبدیل فیوز کولر برق را قطع می کند.

– امکان دارد سیم پیچ دور کند موتور، نیم سوز یا کاملا سوخته باشد؛ در این حالت باید سیم پیچ دور کند به صورت کامل مورد بازدید قرار گرفته و در صورت مشاهده عيب، تجدید سیم پیچی شود.

13- چرا صدای کار کولر بسیار زیاد است؛ علت چیست ؟

– امکان دارد ياتاقان ها معیوب شده باشند؛ در این حالت باید عیب در یاتاقان ها به صورت عموم به شکل بزرگ شدن محیط داخلی آنها مشاهده می شود که زمینه را برای به وجود آمدن لنگر در فن و ایجاد صدای بیش از حد در حال کار فراهم می سازد. برای برطرف کردن این کاسه نمد عیب، آنها را تعویض کنید.

– پولی ها محکم بسته نشده است؛ باید پولی ها را محکم بر روی محور موتور و محور فن ببندید.

– امکان دارد محور فن تاب برداشته است، در صورت معیوب شدن محور، فن در حال چرخش دچار لنگر شده و علاوه بر تولید صدای اضافی و بی مورد، باعث خرابی آنها و در نهایت تشدید این عیب خواهد شد.

– امکان دارد تسمه خراب شده باشد، در این حالت باید تسمه را بررسی کنید. در صورت معیوب بودن، تعویض آن الزامی می باشد، بنابراین بهتر است در هنگام تهیه تسمه جدید، تسمه معیوب را به همراه داشته باشید.

14- چرا موتور فن کولر خاموش می شود، علت چیست ؟

چند لحظه بعد از استارت، موتور فن خاموش شده و بعد از مدتی روشن می شود.

– امکان دارد قطع و وصل موتور به واسطه حضور اورلود در مدار باشد، بنابراین باید در کولرهای آبی به ندرت از اورلود استفاده شود.

وظیفه اورلود کنترل جریان کششی و همچنین کنترل دمای محیط داخلی موتور می باشد، موتور را بدون اورلود راه اندازی کرده و جریان آن را با استفاده از آمپرمتر اندازه گیری کنید؛ چنانچه جریان در حدود جریان نامی است، تعویض اورلود ضروری می باشد، در غیر این صورت اورلود سالم است و باید به دنبال قطعه ای دیگر برای عیب دستگاه خود باشید.

ایران دما مرکز تخصصی تعمیر و سرویس انواع کولر آبی

اگر تمام موارد گفته شده را بررسی کردید و دستگاه شما هنوز به درستی کار نمی کند، باید به سایت تخصصی ایران دما مراجعه کنید و از تعمیرکاران حرفه ای و مجرب آنها کمک بگیرید تا در کوتاه ترین زمان ممکن در محل مورد نظر شما اعزام شوند و دستگاه شما را تعمیر کنند.

اما چنانچه تصمیم به تعویض و خرید دستگاه سرمایشی جدید چون کولرگازی، داکت اسپیلیت، چیلر، فن کویل دارید، با مراجعه به سایت معتبر ایران دما محصول مورد نظر خود را انتخاب و با بهترین قیمت و کیفیت آن را خریداری کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .


آخرین مقالات