ارورهای دستگاه فن کویل و روش های عیب یابی آن

ارورهای دستگاه فن کویل و روش های عیب یابی آن

ارورهای دستگاه فن کویل و روش های عیب یابی آن

همانطور که می دانید فن کویل دستگاهی است که برای سرمایش و گرمایش از آن استفاده می‌شود. این دستگاه کاربردی معمولا در مکان‌های بزرگ همچون: سالن‌های ورزشی، دانشگاه‌ ها، ادارات و… کاربرد فراوانی دارد. دستگاه فن‌‌ کویل‌ در انواع متفاوت و در برندهای گوناگونی تولید می‌شود که شما می توانید بهترین برندهای موجود در بازار را در سایت ایران دما مشاهده کنید و در صورت نیاز با بهترین قیمت و کیفیت آن را خریداری کنید.

همانطور که می‌دانید تمامی وسایل و دستگاهای الکترونیکی دارای عیوبی هستند که دستگاه های فن‌ کویل‌ها نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. در ادامه ی این مقاله به بررسی عیوب فن کویل و روش های برطرف کردن آن می‌پردازیم.

1- کار نکردن موتور و قطع جریان هوای دستگاه :

این مشکل در انواع سیستم های تهویه رایج می باشد. حل این مشکلات هم فقط به دست انواع دریچه تهویه ممکن است که باعث بازدید از سیستم تهویه می شود، یکی از این سیستم ها فن کویل ها می باشند. چنانچه مشاهده کردید، جریان هوای فن کویل کم شده است یا به صورت کامل قطع شده است احتمالا مشکل از موتور دستگاه خواهد بود؛ به این دلیل که خراب بودن موتور موجب قطع جریان هوا می­ شود. اما چنانچه از سالم بودن موتور اطمینان پیدا کردید، باید دلایل دیگر را بررسی کنید که شامل موارد زیر است :

– هنگام عیب­ یابی فن کویل سوئیچ­ ها را بررسی کنید، امکان دارد بعضی از سوئیچ­ های جداکننده خاموش باشند، می ­توانید از طریق خطای تایمر نیز آن را چک کنید.

– امکان دارد ریشه این مشکل در کنترل­ کننده مدار باشد که باید آن را اصلاح کرده و درست کنید.

– هنگامی که سیم کشی به درستی انجام نشود یا قطعی در آن باشد، موجب می­ شود که جریان هوا به درستی در فن ­کویل انجام نشود. توصیه می شود همه ی اتصالات را بررسی کنید تا هیچ یک از آنها شل یا جدا نشده باشند.

– گرم شدن بیش از اندازه ترموستات هم از دیگر علت های قطع شدن جریان هوا در این سیستم محسوب می شود که باید آن را خاموش کنید و تا خنک شدن کامل آن صبر کنید.

زمان عیب یابی دستگاه فن کویل احتمالا با این مورد هم رو به­ رو می شوید که جریان هوا کم می باشد، اما موتور روشن بوده و به صورت دقیق فعالیت می­ کند. در این شرایط امکان دارد عوامل زیر موجب این مشکل باشند که شامل :

– شل شدن چرخ است که موجب می ­شود قدرت کافی برای ایجاد جریان وجود نداشته باشد. در این شرایط باید چرخ را محکم کنید تا مشکل شما رفع شود.

– چرخش محور با خطا مواجه می باشد و فن قدرت چرخش ندارد و باید تنظیمات چرخش محور را مجدد مورد بررسی قرار دهید.

2- هوادهی فن دستگاه ضعیف است؛ علت چیست؟

 

از دیگر عیب­ هایی که هنگام عیب­ یابی فن کویل متوجه آن خواهید شد، هوادهی ضعیف فن می باشد. برای آن که بتوانید این مشکل را رفع کنید باید موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید :

– فیلتر کثیف است، فیلتر موجب جمع شدن گرد و خاک و آلودگی ­ها می­ شود. باید دستگاه را به صورت روتین تمیز کنید. در صورتی که مدت زمان بسیاری از تمیز کردن آن گذشته باشد، می­ تواند مانع از عملکرد صحیح هوادهی فن شود.

– اگر چرخش فن به درستی انجام نمی ­شود باید سفت بودن آن را بررسی کنید.

– چنانچه خروجی­ هوا مسدود است، باید جهت رفع آن اقدام کنید.

– چرخش هرز دارد، این بدین معنا می باشد که چرخش آن به درستی انجام نمی ­شود و سرعت پایینی هم دارد؛ که در اصطلاح به آن چرخش گیج­ کننده می­ گویند و با تعویض اتصالات می­ توانید این مشکل را به راحتی حل کنید.

ضعیف بودن هوادهی فن در مکان های بزرگ بیشتر اتفاق می افتد، یکی از این مکان ها می تواند در انبارها، کارخانه ها، اداره جات و … باشد.

3- عدم نظم در هوادهی :

از دیگر انواع مشکلاتی که ممکن است برای دستگاه فن کویل ایجاد شود، وجود نوسان در هوادهی آن می باشد. یعنی هوادهی به صورت منظم انجام نمی ­شود و دلایل آن نشتی در قسمت فشار سیستم است. بعضی اوقات هوادهی بسیار زیاد می ­شود و گاهی کم، قاعدتا با این شرایط نمی­ توان بازدهی خوبی از هواگیری فن کویل دریافت کرد و باید آن را درست کنید. بررسی کنید هیچ خمیدگی در آن وجود نداشته باشد و نشتی هوا نیز در آن نباشد.

4- جریان هوادهی بیش از حد نرمال به عبارتی استاندارد است :

گاهی اوقات پیش می‌آید که جریان هوادهی فن کویل بیش از حد نرمال باشد. دلیل چنین موضوعی می‌تواند ناشی از مواردی همچون موارد زیر باشد که عبارتند از :

– می‌تواند به دلیل این باشد که مقاومت کانال، از مقدار طراحی شده کمتر باشد. در این حالت باید سرعت فن را مقداری کاهش داد.

– امکان دارد در سمت مکش سیستم نشتی وجود داشته باشد؛ در چنین شرایطی باید ابتدا دمپر را تنظیم کرد و سپس محل نشتی را به درستی آب بندی کرد.

5- در گرمایش دستگاه فن کویل مشکلاتی وجود دارد :

الف) هیچ گرمایشی وجود ندارد :

بعضی مواقع پیش می‌آید که دستگاه فن کویل با این مشکل روبرو می‌شود که هیچ گونه گرمایشی ندارد. به طور معمول وجود چنین مشکلی را می‌توان در یکی از موارد زیر پیدا کرد که شامل :

– امکان دارد دیگ بخار خاموش یا غیرفعال شده باشد، نیاز است که فعال یا غیرفعال بودن دیگ بخار بررسی شود.

– امکان دارد به علت قطع شدن برق و یا افزایش میزان حرارت باشد، در چنین حالتی باید ولتاژ و کنترل کننده دما مورد بررسی قرار بگیرد.

– ممکن است مشکل از تایمر دستگاه باشد که باید تایمر را تعویض کنید.

– ممکن است به علت اشتباه در تنظیمات ترموستات و یا وجود مشکل در ترموستات باشد. تنظیمات ترموستات دستگاه را بررسی کنید، در صورتی که تنظیمات مشکلی نداشت، ضروری است تا ترموستات را تعویض کنید.

– این احتمال وجود دارد که شیر خودکار بسته باشد، با دقت موتور شیر و ترانسفورماتور را بررسی کنید.

– امکان دارد به علت گرفتگی هوا باشد، در این حالت باید سیستم را هواگیری کنید.

– ممکن است مشکل از پمپ دستگاه باشد، بنابراین باید از سلامت پمپ اطمینان حاصل کنید و در صورت خرابی، نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

ب) میزان گرمایش دستگاه بسیار کم است :

بعضی مواقع امکان دارد میزان گرمایش فن کویل بسیار پایین باشد، وجود چنین مسئله‌ ای، می‌تواند نشات گرفته از موارد زیر باشد که عبارتند از :

– امکان دارد دمای دیگ بخار پایین باشد، بنابراین این مسئله را بررسی کنید.

– گاهی اوقات پایین بودن گرمایش، به علت کاهش قدرت پمپ و یا ایجاد گرفتگی در لوله‌ها و کویل می‌باشد، به همین دلیل از این دو مورد اطمینان پیدا کنید.

– امکان دارد این موضوع به علت نامناسب بودن دمای در نظر گرفته برای ترموستات باشد. شما باید دمای ترموستات را بر اساس فضای مورد نظر خود تنظیم کنید.

6- در سرمایش دستگاه فن کویل مشکلاتی وجود دارد :

الف) هیچ سرمایشی وجود ندارد :

بعضی مواقع پیش می‌آید که فن کویل با این مشکل روبرو می‌شود که هیچ گونه سرمایشی ندارد. عمدتاً موارد مشکل ساز در این موضوع، مشابه موارد مشکل ساز در حالت عدم وجود گرمایش می باشد.

– ممکن است به علت قطع بودن سیستم سرمایش باشد، بنابراین باید این مسئله را بررسی کنید.

– امکان دارد به علت قطع شدن برق باشد، در چنین حالتی باید ولتاژ را مورد بررسی قرار بگیرد.

– ممکن است مشکل از تایمر دستگاه باشد که باید تایمر را تعویض کنید.

– ممکن است به علت اشتباه در تنظیمات ترموستات و یا وجود مشکل در ترموستات باشد. تنظیمات ترموستات دستگاه را بررسی کنید، در صورتی که تنظیمات مشکلی نداشت، ضروری است تا ترموستات را تعویض کنید.

– این احتمال وجود دارد که شیر خودکار بسته باشد، با دقت موتور شیر و ترانسفورماتور را بررسی کنید.

– امکان دارد به علت گرفتگی هوا باشد، در این حالت باید سیستم را هواگیری کنید.

– ممکن است مشکل از پمپ دستگاه باشد، بنابراین باید از سلامت پمپ اطمینان حاصل کنید و در صورت خرابی، نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

– ممکن است به علت عدم وجود آب سرد در کویل ها باشد، به همین دلیل باید در این حالت دستگاه و شیرها را بررسی کنید.

ب) میزان سرمایش دستگاه بسیار کم است :

گاهی اوقات ممکن است میزان سرمایش فن کویل بسیار کم باشد، نیاز است تا برای عیب یابی فن کویل، موارد زیر را بررسی کنید:

– امکان دارد شیر در حالت نیمه بسته باشد، آن را بررسی کنید.

– امکان دارد به علت وجود مشکل در پمپ و کمپرسور باشد، آن را بررسی کنید.

– امکان دارد به علت وجود مشکل در دمپر و یا حسگر محیط باشد، بنابراین آن را بررسی کنید.

7- صدای دستگاه فن کویل :

به صورت کلی بعضی از فن‌ کویل‌ها صدای بیشتری را نسبت به بقیه تولید می‌کنند. در صورتی که صدای بالای فن‌ کویل بر روی استراحت شما تاثیر بسیاری می‌گذارد، می‌توانید کمک فنرهایی را بر روی دستگاه قرار دهید تا از ارتعاشات تولیدی پیشگیری کند.

روش دوم برای برطرف کردن این مشکل، تمیز کردن لوله‌های ورودی و خروجی هوا و همچنین بررسی کردن پروانه فن کویل می باشد که اگر دچار تغییر شکل شود، موجب ایجاد سر و صدا در دستگاه می‌شود. در صورتی که براکت نیز شل شود، موجب ایجاد سرو صدای بسیاری شده که با سفت کردن آن مشکل برطرف می‌ شود.

8- هوا گرفتن دستگاه فن‌ کویل :

هوا گرفتن به علت های بسیاری اتفاق می‌افتد. در این حالت امکان دارد که مقاومتی که برای کانال در نظر گرفته شده، بیشتر از حد مقدار باشد. خم‌ ها و همچنین تیک‌ آف‌ها نیز باید بررسی شوند تا افت فشار به حداقل خود بازگردد. نشتی در سیستم کانال کشی نیز امکان دارد موجب هوا گرفتن دستگاه شوند.

چنانچه مقاومت کانال کمتر از مقدار طراحی شده باشد، باید سرعت فن کاهش پیدا کند. این عوامل موجب هوا گرفتن فن کویل می‌شوند، که با بررسی مشکل، معمولا قابل حل می باشد.

البته باید خدمت شما بگوییم دستگاهی که خریداری می‌کنید، حتما باید دارای خدمات پس از فروش باشد تا در صورت خرابی، خسارت مالی به شما وارد نشود.

مرکز تخصصی تعمیر فن کویل و چیلر در کرج

اگر دستگاه مورد نظر شما دچار خرابی شده است که با بررسی موارد فوق برطرف نمی شود، باید از یک تعمیرکار حرفه ای کمک بگیرید تا به راحتی مشکل دستگاه شما را حل کند، شما می توانید با مراجعه به سایت ایران دما از بهترین و تخصصی ترین تعمیرکاران بهره مند شوید تا به صورت فوری در محل مورد نظر شما اعزام شوند. مجموعه تخصصی ایران دما در هر ساعت از شبانه روز کنار شما عزیزان است، بنابراین می توانید در صورت نیاز با کارشناسان خبره ما در ارتباط باشید و مشکلات دستگاه خود را بیان کنید تا راهنمایی های لازم را بگیرید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .


آخرین مقالات