آشنایی با انواع فن کویل، قیمت و عملکرد آنها

آشنایی با انواع فن کویل، قیمت و عملکرد آنها

آشنایی با انواع فن کویل، قیمت و عملکرد آنها

فن کویل (Fan coil)‌ نوعی از دستگاه های تهویه مطبوع محسوب می شود که به منظور ایجاد سرمایش و گرمایش به کار گرفته می شود. سایت ایران دما یکی از سایت های معتبر در حوزه فروش انواع فن کویل است که با ارائه بهترین و با کیفیت ترین محصولات به راحتی و بدون داشتن دغدغه می توانید محصول مورد نظر خود را سفارش دهید و درب منزل خود تحویل بگیرید.

سایت ایران دما یکی از سایت های معتبر در حوزه فروش انواع فن کویل است که با ارائه بهترین و با کیفیت ترین محصولات
به راحتی و بدون داشتن دغدغه می توانید محصول مورد نظر خود را سفارش دهید و درب منزل خود تحویل بگیرید.
ارائه خدمات ویژه نصب، تعمیر و سرویس انواع فن کویل

09126944098
09360141488

02634217989
02634202056

عملکرد فن کویل به چه صورت است؟

جالب است بدانید که فن کویل ساختاری همچون رادیاتور ماشین دارد؛ طرز کار آن به این صورت می باشد که ابتدا آب گرم یا سرد توسط لوله های ورودی از موتورخانه مرکزی به لوله های مسی وارد می شود و بعد از گردش درون لوله های مسی گرما یا سرمای خود را به صورت کامل از دست می دهند و از طریق لوله های خارجی به موتورخانه برمی گردند، در این هنگام فن هوا را از طریق ورودی فن کویل به داخل، مکش می کند و به درون فین های آلومینیومی به گردش در می آورد و بعد از گذراندن مراحل یاد شده گرما یا سرما را به محیط مورد نظر خود انتقال می دهد.

به این نکته هم توجه کنید که برای انتقال حرارت بهترین جنس لوله های فن کویل مس است. به عبارتی می توان گفت که فن کویل یک وسیله ای می باشد که از کنار هم قرار گرفتن تعدادی لوله تشکیل شده و جنس این لوله ها برای انتقال حرارت باید از جنس مس باشد.

آشنایی با انواع فن کویل :

در این مطلب با انواع فن کویل و عملکرد آنها آشنا می شویم.

1- فن کویل زمینی :

این نوع از فن کویل استفاده فراوانی دارد و بیشتر در اداره‌ها، هتل‌ها و آپارتمان‌ها استفاده می‌شوند. این فن‌ها از محبوبیت بسیاری برخوردارند و افراد زیادی اقدام به خرید فن کویل و استفاده از آن‌ها می‌کنند. فن کویل های زمینی صدای کمی از خود تولید کرده و در صورت خرابی به راحتی تعمیر می‌شوند. این نوع فن‌ها معمولا مکش هوا را در محفظه‌های زیرین خود انجام می‌دهند و بعد هوا را از قسمت بالایی خارج می‌کنند. ظرفیت این فن‌ها بین 150 تا 1000 فوت مکعب در دقیقه می باشد. همچنین نصب این نوع فن کویل بسیار آسان و راحت است.

فن کویل زمینی فروش با مناسبترین قیمت شرکت ایران دما

2- فن کویل دیواری :

ممکن است بعضی مواقع فن کویل‌های دیواری را با کولرهای اسپلیت اشتباه بگیرید، به این دلیل که این دو دستگاه بسیار شبیه به یکدیگر هستند. فن کویل های دیواری ضعیف‌ تر از دیگر فن‌ها است و گرما و سرما را با قدرت کمتری در اختیار شما مشتریان گرامی قرار می‌دهد؛ از ویژگی های این دستگاه عبارت است از :
– این فن کویل‌ با یک کنترل از راه دور تنظیم می‌شوند و به راحتی می‌توان تنظیمات آن را تغییر داد.
– ظرفیت این فن کویل‌ها بین 300 تا 600 فوت مکعب در دقیقه است و فضا‌های نسبتا کوچک را به خوبی سرد و یا گرم می‌کند.
– نصب و راه‌اندازی این نوع فن بسیار آسان می باشد و تنها مشکلی که در نصب این دستگاه ممکن است رخ دهد این می باشد که این نوع فن کویل‌های خاص نیاز به لوله‌های آب سرد و گرم دارند.

فن کویل دیواری مناسبترین قیمت خرید شرکت ایران دما

3- فن کویل کاستی :

فن کویل های کاستی یکی دیگر از انواع فن کویل ها می باشد که همچون فن‌های سقفی توکار در زیر سقف‌های کاذب نصب می شود و فقط دریچه تهویه هوا از پایین مشاهده می‌شود. از ویژگی های این نوع فن کویل می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– این نوع فن کویل بسیار زیبا نیاز به لوله‌ها آب سرد و گرم دارد.
فن کویل‌های کاستی در سه نوع تولید می‌شوند که شامل فن کویل های یک طرفه، دو طرفه و چهار طرفه است.

– انواع فن کویل های کاستی با ظرفیت 300 تا 1500 فوت مکعب در دقیقه فعالیت می‌کنند که قدرت نسبتا بالایی دارد.
– این نوع فن کویل‌ها در بیمارستان‌ها، اداره‌ها و آپارتمان‌ها کاربرد دارد که می‌تواند جایگزین مناسبی برای فن کویل‌های توکار سقفی محسوب شوند.
– نصب و راه‌ اندازی این نوع فن کار راحتی نیست و توصیه می شود که یک متخصص این کار را انجام دهد.

فن کویل کاستی مناسبترین قیمت خرید شرکت ایران دما

4- فن کویل کانالی :

نحوه کارکرد فن کویل کانالی شباهت بسیاری به هواسازها دارد.
این فن کویل‌ها در سه مدل روکار سقفی، توکار سقفی و روکار ایستاده دیواری تولید و در بازارها عرضه می شوند. نوع توکار فن کویل‌های کانالی بسیار کم صداتر از سایر مدل‌های آن می باشد و کاربرد بسیاری نیز دارد.
دیگر مدل‌های این نوع فن به علت صدایی که از خود تولید می‌کنند، معمولا در راهروی ساختمان‌های تجاری و اداری استفاده می‌شود.
ظرفیت فن کویل‌های کانالی اغلب 800 تا 2200 فوت مکعب در دقیقه است. جالب است این موضوع را بدانید که این فن‌ها در صورت قطع بودن آب و یا نبودن آن به صورت کلی به کار خود ادامه می‌دهند.

فن کویل کانالی مناسبترین قیمت خرید شرکت ایران دما

5- فن کویل سقفی توکار :

این نوع فن کویل که از فن کویل های کانالی محسوب می شود، خود دو نوع دارد که فن کویل کابین دار و بدون کابین می باشد. این نوع فن‌ها بر روی هر سقفی نصب می‌شوند و بیشترین مصرف آن‌ها داخل سقف‌های کاذب است. ظرفیت فن کویل‌های سقفی توکار از 200 فوت مکعب در دقیقه شروع می شود و تا 1200 فوت مکعب در دقیقه ادامه دارد. بعضی از این فن کویل‌ها قابلیت دریافت آب از دو لوله را ندارند و فقط از یک لوله آب را دریافت می‌کنند. این فن کویل‌ها یا به صورت دستی تنظیم می‌شوند و یا با ریموت کنترل تنظیم می‌شوند که کار با آن‌ها بسیار آسان می باشد. به این نکته مهم دقت کنید که در هنگام خرید این نوع فن به جهت لوله‌ها توجه فراوانی کنید که در سمت چپ هستند و یا در سمت راست که بعد از خرید آن‌ها و در زمان نصب به مشکل جدی نخورید.

فن کویل سقفی تو کار مناسبترین قیمت خرید شرکت ایران دما

6- فن کویل سقفی روکار : 

فن کویل های سقفی روکار که از انواع فن کویل های کانالی می باشد، نحوه کارکرد آن همچون دیگر فن کویل‌های سقفی می باشد و فقط در خارج از سقف نصب می‌شود.
این نوع فن کویل ها برای گردش هوای فضا‌های داخلی استفاده می‌شود و برای هر مکانی مناسب می باشد. این فن‌ها در ظرفیت‌های مختلفی در بازار موجود هستند که کمترین آن‌ها 200 و بیشترین آن‌ها 1400 فوت مکعب در دقیقه است.
این نوع فن‌ها معمولا صدای بسیار کمی از خود تولید می‌کنند که ویژگی بسیار مهمی در بین فن کویل‌ها محسوب می شود.

فن کویل سقفی روکار مناسبترین قیمت خرید شرکت ایران دما

7- فن کویل هایژنیک :

فن کویل هایژنیک یکی از فن‌هایی می باشد که معمولا در پارکینگ‌ها و بیمارستان‌ها استفاده می‌شوند، به این دلیل که به فن‌های بهداشتی معروف هستند.
این فن‌ها دو نوع دارند که یکی از آن‌ها دیواری و نوع دیگر سقفی است.
این فن‌ها نیز همچون دیگر فن کویل‌ها دارای چیلر و بویلر می باشد که دما را در فصول متفاوت تنظیم می کنند. ظرفیت این نوع فن کویل‌ها از 200 تا 1200 فوت مکعب در دقیقه می باشد و هر کدام برای فضاهای متفاوتی استفاده می‌شوند.

فن کویل هایژنیک هواساز مناسبترین قیمت خرید شرکت ایران دما

مزایای انواع فن کویل چیست؟

فن کویل ها نیاز به کانال کشی ندارد، فقط نیاز به یک سری لوله کشی و برق کشی در ساختمان ها دارد؛ به همین دلیل فضای بسیار کمی از ساختمان را اشغال می کند و هزینه های کمتری هم خواهند داشت.

– طراحی و اجرای متفاوت این سیستم ها که به صورت سقفی و دیواری است و تنوع بیشتری را برای انتخاب در اختیار مشتریان گرامی قرار می دهد.

– از لحاظ مصرف انرژی فن کویل ها بسیار بهینه هستند، چرا که می توانیم متناسب با نیاز هر بخش از ساختمان فن کویل آن اتاق یا آن محیط را روشن کنیم و نیازی نمی باشد کل فن کویل های ساختمان شروع به کار کنند و برق بسیاری مصرف شود.

– از ویژگی ها بسیار مهم فن کویل ها این می باشد که این دستگاه ها هم در تابستان و هم در زمستان کاربرد دارد. در زمستان ها آب گرم از بویلر موتورخانه وارد کویل ها شده و فن بعد از عبور از کویل ها باد گرم می زند و دمای واحد را افزایش می دهد، اما در تابستان نیز آب سرد از چیلر ها وارد کویل شده و به همان ترتیب قبل باد خنک می زند.

معایب به کارگیری فن کویل ها چیست؟

فن کویل ها همچون تمامی دستگاه های تهویه هوا، در کنار مزایایی که دارند، دارای معایبی هم هستند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

– تعمیر و نگهداری : تعمیر و نگهداری این سیستم ها نسبت به سایر وسایل سرمایش و گرمایشی نیاز به تخصص بسیاری دارند.

– اجرای کانال کشی های جداگانه برای خروج هوا : گاهی اوقات در فضاهای بسته برای خروج هوا از محیط نیاز به اجرای کانال کشی مجزا خواهد بود.

– عدم تامین هوای تازه : در بعضی از این دستگاه ها که جریان هوا را از محیط اطراف خود می گیرند، دیگر خبری از جریان هوای تازه نخواهد بود. برای رفع این مشکل لازم نمی باشد از مدل های دارای دریچه هوای تازه استفاده کنید.

– کندانس در فصل تابستان : هنگامی که آب سرد از داخل کویل ها عبور می کند، روی لوله های کویل، قطرات آب ایجاد می شود که باید این قطرات از داخل فن کویل به فضای بیرون منتقل می شود که در سیستم تاسیسات از لوله درین برای خروج آب استفاده می شود.

اجزاء فن کویل چیست؟

در ادامه ی این مطلب با اجزای تشکیل دهنده ی فن کویل آشنا می شویم تا در صورت مشکل بتوانیم به راحتی آن را حل کنیم. با ما همراه باشید.

1- فن دمنده یا بلوور :

با توجه به ظرفیت فن کویل، معمولا یک تا سه عدد از این قطعه در یک دستگاه وجود دارد.
وظیفه ی فن ها گردش هوا در فن کویل است.
به صورت کلی فن ها به دو صورت چپ گرد و راست گرد متناسب با نوع فن کویل مورد استفاده قرار می گیرند.

جنس فن ها معمولا فلزی یا غیر فلزی می باشد که فن کویل هایی که فن فلزی دارند، قیمت بیشتری نسبت به فن کویل هایی با فن غیر فلزی دارند، به این دلیل که فن های فلزی مقاومتشان در برابر درجه حرارت بالای آب زیاد می باشد و در مناطق سرد که درجه حرارت آب در برخی از مواقع تا 80 درجه سانتی گراد می رسد، امکان دارد این درجه بالای آب موجب تغییر شکل و آسیب دیدگی فن پلاستیکی شود.

2- کویل حرارتی :

کویل قطعه ای می باشد که از لوله های مسی همراه با فین های آلومینیومی تشکیل شده است.
لوله های مسی در دو یا سه ردیف می باشد و این لوله ها به کلکتور ورود و خروج اصلی وصل می شوند که یکی وظیفه ورود آب گرم در زمستان از دیگ و یا آب سرد در تابستان از چیلر را دارد و دیگری مخصوص برگشت آب به سمت موتورخانه مرکزی است.

3- فیلتر هوا :

فیلتر هوا وظیفه پیشگیری از ورود گرد و غبار به درون فن کویل را بر عهده دارد که در مسیر ورودی فن کویل جای می گیرد و مانع ورود گرد و غبار به درون دستگاه می شود.
توصیه می شود از فیلترهایی استفاده شود که قابل شستشو و تمیز کردن باشند، به این دلیل که باید هر مدت یکبار قبل از روشن شدن دستگاه فیلترها را تمیز کنیم تا گرد و غبار روی آن ها به صورت کامل از بین برود.  فیلترها در دو مدل پلاستیکی و فلزی در بازار موجود می باشند.

4- الکتروموتور :

الکتروموتور در فن کویل ها وظیفه انتقال توان و انرژی را بر عهده دارد و موجب چرخش فن و حرکت کل سیستم می شود که در دور های متفاوت از سه دور تا حداکثر هشت دور موجود هستند.

توصیه می شود از الکتروموتوری با دور بالا و صدای کم استفاده شود تا صدای تولیدی کل مجموعه زیاد نباشد و محیط اطراف را درگیر خود نکند.
این قطعه بسیار مهم از یک سری شفت و بلبرینگ تشکیل شده است که توصیه می شود از بلبرینگ بسیار مطمئن در موتور استفاده کنید تا صدای تولیدی موتور کمتر شود و کارایی موتور افزایش پیدا کند.

5- ترموستات یا کلید سلکتوری :

از ترموستات در فن کویل های سقفی و کانالی و از کلید سلکتوری در فن کویل های زمینی استفاده می شود که از این قطعه ها برای کنترل از راه دور فن کویل، خاموش و روشن کردن فن کویل استفاده می شود.

6- پلنیوم باکس :

باکس نگهدارنده فن و الکتروموتور را پلنیوم باکس می گویند که عملکرد آن پیشگیری از ورود گرد و غبار به درون فضا است، به این صورت که هوای برگشتی از محیط را به سمت فیلتر ها هدایت می کند و مانع ورود آنها به محیط می شود.
همچنین پلنیوم باکس این امکان را فراهم می سازد که فیلتر ها بر روی فن کویل نصب شوند.

7- شیر هواگیری دستی :

این قطعه خاص برای خارج کردن هوای درون فن کویل که باعث آسیب رساندن به کویل ها و پیشگیری از عملکرد آن ها می شود از شیر هواگیری استفاده می کنند.

8- سینی درین :

سینی درین قطعه ای است که در زیر فن کویل قرار می گیرد و آبی که از تقطیر روی لوله های کویل به وجود آمده را جمع آوری کرده و به سیستم تخلیه هدایت می کند.
سینی درین باید از جنس مرغوب و عایق با ضخامت مناسب باشد، به این دلیل که در صورت عملکرد نامناسب سینی درین، امکان نم پس دادن آب تقطیر شده به محل نصب فن کویل (سقف، دیوار و … ) وجود دارد و موجب خرابی و خسارت خواهد شد.

ظرفیت فن کویل مورد نیاز شما بر اساس متراژ ساختمان چگونه محاسبه می شود؟

مهمترین گزینه در انتخاب انواع فن کویل، مناسب بودن ظرفیت سرمایش و گرمایش آنها می باشد.
در زمان محاسبه ظرفیت فن کویل که بر مبنای میزان بار برودتی کل (محسوس و نهان تبخیر) هر فضا مشخص می شود، همواره در تلاش باشید تا ظرفیت دقیق فن کویل مبنای محاسبه قرار دهید.

جدول زیر نحوه انتخاب ظرفیت تقریبی مناسب فن کویل را برای نصب در ساختمان های مسکونی و در محیط های معتدل آب و هوایی همچون تهران را نشان می دهد. (ظرفیت فن کویل را بر حسب CFM نمایش می دهند که نشان دهنده ی حجم فوت مکعب هوادهی فن کویل در دقیقه می باشد.)

در جدول زیر برآورد تقریبی فن کویل مورد نیاز برای شرایط آب و هوایی شهرهای چون تهران ارائه شده است.

ظرفیت فن کویل

حداکثر زیربنای مورد استفاده

200  CFM

تا 12 متر مربع

300 CFM

تا 20 متر مربع

400 CFM

تا 28 متر مربع

600 CFM

تا 40 متر مربع

800 CFM

تا 56 متر مربع

1000 CFM

تا 70 متر مربع

1200 CFM

تا 80 متر مربع

انتخاب فن کویل بر اساس ظرفیت هوادهی چگونه صورت می گیرد؟

برای انتخاب فن کویل بر اساس ظرفیت هوادهی، ابتدا بار برودتی محاسبه می‌شود. محاسبه بار برودتی خود یک مبحث بسیار گسترده محسوب می شود که از حوصله ی این مقاله خارج است.
بار برودتی معمولا بر اساس دو واحد اندازه‌ گیری وات یا BTU بر ساعت گفته می‌شود. با توجه به رابطه‌ی زیر می‌توان این دو واحد را به هم تبدیل کرد که عبارت است از :

KW=3412.14 BTU/hr

معمولا، بار برودتی توسط مشاوران متخصص و پیمانکاران به صورت دقیق محاسبه می شود.

با فرض داشتن بار برودتی می‌توان ظرفیت هوادهی فن کویل را از فرمول زیر بدست آورد:

Q=m.C.⧍T

در رابطه ی فوق هر حرف بیانگر یک موضوع است که در ادامه به آن می پردازیم:

  • Q بار برودتی بر حسب BTU در دقیقه می باشد.
  • M جریان هوا یا ظرفیت هوادهی فن کویل بر حسب فوت مکعب بر دقیقه (CFM) می باشد.
  • C گرمای ویژه هوا در فشار ثابت می باشد.
  • T⧍ اختلاف دمای هوای ورودی و خروجی بر حسب درجه فارنهایت می باشد.

در نتیجه، مقدار cfm یا همان ظرفیت هوادهی با توجه به فرمول فوق به صورت زیر قابل محاسبه خواهد بود:

M (cfm) = Q/(C.⧍T)

در این فرمول، مقدار C برابر با 0/018 فرض می‌شود. T⧍ نیز با توجه به دما و جغرافیای منطقه متغیر می باشد.

نکات فنی برای نصب و اجرای فن کویل :

– نصب فلوسوئیچ در مسیر آب خروجی اواپراتور (Child Water) به سمت کویل آب سرد تجهیزات تهویه مطبوع (همچون فن کویل و هواساز) به منظور فرمان Stop به چیلر در هنگام خاموش شدن پمپ های سیرکولاتور مدار سرمایش الزامی می باشد.

– با توجه به توانایی بیشتر گرمادهی فن کویل ها نسبت به انواع رادیاتورها در سایزهای مشابه، در ساختمان های قدیمی نصب فن کویل به جای رادیاتور (فقط برای گرمایش) در صورتی امکان پذیر است که لوله های مربوطه از کف واحد (نه از دیوار پشت دستگاه) خارج شده باشند.

– با توجه به اهمیت بالانس فن هوادهی در عملکرد فن کویل ها و ارتباط مستقیم آن با طول عمر بلبرینگ موتور، به دلیل تداوم بالانس دینامیکی فن هوادهی دستگاه، نسبت به نصب کاملا افقی و تراز شده انواع فن کویل ها در محل نصب، نهایت دقت و توجه را کنید.

– با توجه به موضوع با اهمیت سرویس و نگهداری در تجهیزات تهویه مطبوع، نصب کردن شیر قطع و وصل جریان آب ورودی و خروجی از کویل فن کویل ها همراه با مهره ماسوره مربوطه ضروری می باشد.

– به دلیل جمع آوری آب حاصل از تقطیر رطوبت هوا روی کویل فن کویل ها در فصل تابستان، نصب لوله ½ اینچ درین از سینی زیر کویل تا محل تخلیه این آب ها برای هر فن کویل ضروری می باشد.

ارورهای دستگاه فن کویل و روش های عیب یابی آن

مرکز تخصصی تعمیر فن کویل و چیلر در کرج

اگر دستگاه مورد نظر شما دچار خرابی شده است که با بررسی موارد فوق برطرف نمی شود، باید از یک تعمیرکار حرفه ای کمک بگیرید تا به راحتی مشکل دستگاه شما را حل کند، شما می توانید با مراجعه به سایت ایران دما از بهترین و تخصصی ترین تعمیرکاران بهره مند شوید تا به صورت فوری در محل مورد نظر شما اعزام شوند. مجموعه تخصصی ایران دما در هر ساعت از شبانه روز کنار شما عزیزان است، بنابراین می توانید در صورت نیاز با کارشناسان خبره ما در ارتباط باشید و مشکلات دستگاه خود را بیان کنید تا راهنمایی های لازم را بگیرید.

سایت ایران دما یکی از سایت های معتبر در حوزه فروش انواع فن کویل است که با ارائه بهترین و با کیفیت ترین محصولات
به راحتی و بدون داشتن دغدغه می توانید محصول مورد نظر خود را سفارش دهید و درب منزل خود تحویل بگیرید.
ارائه خدمات ویژه نصب، تعمیر و سرویس انواع فن کویل

09126944098
09360141488

02634217989
02634202056

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .


آخرین مقالات