بررسی صفر تا صد مزایا و معایب استفاده از سیستمVRF

بررسی صفر تا صد مزایا و معایب استفاده از سیستمVRF

بررسی صفر تا صد مزایا و معایب استفاده از سیستم VRF

سیستم های vrf به جریان متغیر سیال در پنل های داخلی کولر اشاره دارد. این سیستم ها یکی از بهترین سیستم های تهویه مطبوع محسوب می شود که امکان سرمایش و گرمایش را به صورت همزمان برای ساختمان ایجاد می کنند. سیستم های VRF به طور معمول در ساختمان هایی چون ساختمان های اداری، ساختمان های تجاری، هتل ها و… کاربرد دارد.

این سیستم ها شباهت بسیاری به دستگاه هایی چون کولر گازی دارند. این نوع سیستم ها مانند اسپلیت ها از گاز مبّرد R410A برای سرمایش و گرمایش  استفاده می کنند، گاز مبّرد در یک مدار با استفاده از یک پنل خارجی بین چندین پنل داخلی در گردش است. با توجه به حساس بودن سیستم های وی آر اف اجرا و نصب آنها باید  توسط افراد متخصص انجام شود تا در صورت ایجاد کوچک ترین نقص در طراحی یا اجرا، تمام سیستم دچار مشکل نشود.

 

کاربرد سیستم VRF چیست ؟

با توجه به این که این سیستم از چه نوعی می باشد، می‌ توان کاربردهای متفاوتی را برای آنها در نظر گرفت. به عنوان مثال سیستم VRF سرمایشی ساده‌ ترین نوع وی آر اف است و فقط برای خنک کردن فضا کاربرد دارند؛ به همین علت فقط در فصل گرم سال مورد استفاده قرار می‌ گیرند. همچنین نوع دیگری از این نوع سیستم‌ ها در فصل های سرد سال نیز قابل استفاده می باشد و به عنوان منبع گرمایشی نیز از آنها استفاده می‌شود. به طور کلی کاربرد عمده این نوع سیستم‌ های کاربردی، تامین سرمایش و گرمایش و یا هر دو است.

چگونگی عملکرد سیستم VRF چیست ؟

عملکرد این نوع دستگاه‌ ها شباهت بسیاری به چیلرهای تراکمی دارد. در این نوع سیستم منحصر به فرد تهویه گاز مبرد انرژی گرمایی را بین یونیت ها منتقل می ‌کند و به فن کویل وارد می شود. این پروسه موجب می‌شود در فصل زمستان، گرمایش و در فصل تابستان، سرمایش دلچسبی را تجربه کنیم. قبل از این فرایند گاز مبرد در کمپرسور فشرده شده و با افزایش دما و فشار آن وارد کندانسور می‌شود.

بعد از ورود مبرد به کندانسور، دمای آن کاهش پیدا کرده و گرمای آن به فضا انتقال پیدا می کند؛ طی این پروسه گاز مبرد به مایع تبدیل می ‌شود، در ادامه مبرد مایع باید وارد شیر انبساط شود تا با کاهش فشار آن به پنل نصب شده در داخل ساختمان برسد و فرایند خنک سازی انجام شود. این نوع مبرد مایع، گرمای ساختمان را گرفته و تبخیر می ‌شود؛ با تبدیل شدن مبرد از مایع به گاز، دوباره به کمپرسور برگشته و این فرایند تکرار می‌شود تا فضای داخل خنک شود.

بنابراین چنانچه نیاز به این دستگاه کاربردی دارید، کافی است به سایت معتبر و تخصصی ایران دما مراجعه کنید و تنها با زدن چند کلیک محصول مورد نظر خود را انتخاب و درب محل مورد نظر خود تحویل بگیرد.

ویژگی های دستگاه وی آر اف شامل چه مواردی است ؟

1- دستگاه هایی چون مالتی اسپلیت از چند یونیت داخلی وصل شده به یک واحد خارجی تشکیل شده است که با توجه به ظرفیت آن قابلیت متصل شدن 16 یونیت داخلی را داراست.

2- استفاده از کمپرسورهایی چون کمپرسور اسکرال موجب می شود تا مصرف برق را به میزان قابل توجه ای حداقل 30 درصد کاهش پیدا می کند.

3- استفاده از سیستمی چون Heat Pump در فصل زمستان برای گرمایش هوا که البته با توجه به هزینه بالای برق استفاده از آن پیشنهاد نمی شود.

4- بیشترین میزان لوله کشی در سیستم های وی ار اف 1000 متر می باشد، این در صورتی است که بیشترین میزان فاصله از اولین تا دورترین یونیت داخلی بین 40 تا 90 متر می باشد.

6- برای استفاده کردن از سیستم سرمایش و گرمایش به صورت یکسان قواعد ویژه ای وجود دارد که باید در هنگام لوله کشی رعایت شود.

فواید استفاده از سیستم VRF شامل چه مواردی می باشد ؟

– هوشمند بودن از قابلیت های مهم نوع سیستم ها به شمار می رود و این امکان را فراهم می کند تا در هر محیطی به صورت مجزا دما را کنترل کند و توسط یک یونیت خارجی دماهای مختلف را انتخاب کرد.

– سیستم های جذاب و کاربردی VRF مجهز به عیب یابی اتوماتیک می باشد و با استفاده از Line error تمام سیستم به صورت خودکار بررسی شده است و عیب های آن مشخص می شود.

– این سیستم ها به علت استفاده از گاز مبرّد به حفظ کردن محیط زیست کمک فراوانی خواهند کرد و هیچگونه آلودگی ایجاد نمی کنند.

– این نوع سیستم ها از مصرف انرژی بسیار پایینی برخوردار است و دارای بازدهی بالایی می باشد.

– سیستم های VRF قابل استفاده در انواع شرایط جوی می باشد و در مناطقی با رطوبت بالا بازدهی خودش را از دست نخواهند داد.

– آسان بودن در نصب و حمل و نقل راحت از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این سیستم ها محسوب می شود، چرا که این سیستم ها دارای وزن بسیار کمی هستند و در اندازه های متفاوت تولید می شوند و به آسانی و بدون نیاز به جرثقیل قابل نصب می باشد.

– ایجاد صدای بسیار کم سیستم های VRF به دلیل نوع مناسب فن دستگاه و کمپرسور استفاده شده آن می باشد.

– در این سیستم های خاص و جذاب یونیت داخلی به صورت مرکزی در سقف ساختمان ها نصب می شود که فضای بسیاری برای نصب آنها اشغال نمی شود، همچنین نصب یونیت های خارجی فضای مفید ساختمان را اشغال نمی کند.

– این نوع سیستم ها قابلیت متصل شدن 64 یونیت داخلی را دارند، هر یونیت داخلی به صورت مجزا قابل کنترل می باشد.

– فواید استفاده از کمپرسورهای اینورتر در این نوع سیستم ها موجب می شود تا تعداد دورهای قطعه کمپرسور به گونه کاملا هوشمند و در حالت گرمایش و سرمایش قابل کنترل کردن است که این امر باعث صرفه جویی در انرژی می شود.

بنابراین چنانچه نیاز به این دستگاه کاربردی دارید، کافی است به سایت معتبر و تخصصی ایران دما مراجعه کنید و تنها با زدن چند کلیک محصول مورد نظر خود را انتخاب و درب محل مورد نظر خود تحویل بگیرد.

معایب استفاده از سیستم VRF چیست ؟

– عدم امکان استفاده از این نوع سیستم در برج های بلند

– هزینه های تعمیرات بسیار بالا می باشد.

– نصب و راه اندازی تخصصی نیاز دارد.

– هزینه ی بسیار بالای حالت گرمایش سیستم های VRF به موجب مصرف برق بسیار

– احتمال نشتی کردن مبرد که سبب آسیب های بسیاری می شود.

اجزای سیستم وی آر اف شامل چه مواردی می باشد ؟

1- یونیت خارجی VRF :

این قطعه از دستگاه کاربردی شامل :
– کمپرسور دستگاه
– موتور الکتریکی دستگاه
– کندانسور دستگاه
 فن دستگاه
– شیر انبساط الکترونیکی
– شیر Hot Gas bypass
– جدا کننده روغن دستگاه
– آکومولاتور
– بدنه و شاسی دستگاه بیرونی

2- یونیت داخلی VRF :

این قطعه از دستگاه منحصر به فرد شامل :
– اواپراتور دستگاه
– اواپراتور با لوله های مسی و فین آلومینیومی پکیج
– الکتروموتور دستگاه
– ترموستات دستگاه
– سینی درین دستگاه
– بلوور فن
– هوزینگ بلوور فن و بدنه

پنل های داخلی دستگاه با توجه به نوع کاربرد آنها، سلیقه کاربران گرامی و طراحی معمار داخلی به صورت دیواری، سقفی توکار و یا روکار، سقفی زمینی و یا کاستی چهارطرفه و یا یک طرفه باشد.

نکات بسیار مهمی که در زمان خرید سیستم وی آر اف که باید به آن توجه بسیاری کرد 

شامل :

1- در صورت نشتی کردن یا خراب شدن در مسیر لوله کشی همه ی سیستم وی آر اف دچار مشکل می شود و از کار می افتد و برای نشت یابی باید گاز تمام سیستم تخلیه و بعد از نشت یابی و برطرف کردن مشکل گاز به مقدار لازم تزریق شود.

2- یافتن نشتی گاز در مسیر لوله کشی دسنگاه بسیار طاقت فرسا و زمان بر است؛ به این دلیل که گاز مبرد استفاده شده در این دستگاه ها بدون رنگ و بو می باشد و بعد از پیدا کردن نشتی چنانچه محل نشت تخریب شود، هزینه بسیاری باید پرداخت کرد.

3- گرمایش دستگاه VRF در فصل زمستان توسط کمپرسور تامین می شود که مصرف برق بسیاری را متحمل می شود. از آنجا که هزینه برق در کشورمان بسیار است، استفاده از این سیستم مقرون به صرفه نیست. بنابراین اگر نیاز به این دستگاه کاربردی و جذاب دارید، کافی است به سایت معتبر و تخصصی ایران دما مراجعه کنید و تنها با زدن چند کلیک محصول مورد نظر خود را انتخاب و درب محل مورد نظر خود تحویل بگیرد.

4- به دلیل رسیور کردن کمپرسور دستگاه در وضعیت ایده آل و خوب برای تولید گرمایش در فصل زمستان و سرد به ازای هر یک ساعت گرمایش، 5 دقیقه سرمایش به فضا منتقل می کند. به همین علت در فصل زمستان برای گرمایش فضا می توان از سیستم گرمایش پکیج یا موتورخانه استفاده کرد و برای پنل های سقفی، کاستی توکار و کانالی، از یک کویل گرمایشی استفاده کرد.
در صورت تغییر دادن دکوراسیون ساختمان مورد نظر شما، امکان منتقل کردن یونیت داخلی وجود ندارد، به این علت که سبب اختلاف فشار درون شاخه ها ایجاد می شود و فشار آن به صورت کامل بهم می ریزد و همچنین موجب اختلال در سرمایش، در همه ی یونیت های داخل می شود.

تفاوت VRF با VRV در چه مواردی است ؟

حائز اهمیت ترین تفاوت این دو سیستم جذاب و منحصر به فرد در این موضوع می باشد که در سیستم وی آر وی تمام دستگاه زمان تغییر حالت از سرمایش به گرمایش خاموش نمی‌ شود و سایر یونیت‌ها به کار خود ادامه می‌دهند.

این در صورتی است که در VRF وقتی قرار می باشد یک یا چند یونیت از سرمایش به گرمایش  تغییر حالت داشته باشند، تمام یونیت‌ها به صورت کامل خاموش می‌شوند؛ حتی یونیت‌هایی که در حالت گرمایش در حال فعالیت هستند.

تفاوت زمانی این پروسه در این دو سیستم کاربردی و فوق العاده جذاب 4 دقیقه می باشد. خاموش شدن این یونیت ‌ها و شروع به فعالیت کردن مجدد آنها در VRF حدود 10 دقیقه زمان می‌ برد؛ این در صورتی است که در سیستم VRV این زمان حدود 6 دقیقه می باشد. همچنین، در سیستم های VRV صدای تولید شده در اثر خاموش و روشن شدن یونیت‌ها بسیار کمتر از صدایی می باشد که در سیستم وی آر اف تولید می‌شود.

همان طور که گفته شد، این دو سیستم خاص تفاوت ‌های بسیار کمی با یکدیگر دارند. علاوه بر آن ضروری است که بدانید از سیستم‌های VRV در کشور عزیزمان خیلی کم استفاده می ‌شود و بیشترین کاربرد آن در کشور ژاپن می باشد.

بنابراین چنانچه نیاز به این دستگاه کاربردی دارید، کافی است به سایت معتبر و تخصصی ایران دما مراجعه کنید و تنها با زدن چند کلیک محصول مورد نظر خود را انتخاب و درب محل مورد نظر خود به سرعت تحویل بگیرد. مجموعه ایران دما تخصصی ترین و معتبرترین سایت برای خرید انواع دستگاه های سرمایشی و گرمایشی محسوب می شود.

سوالات متداول :

سیستم انبساط به صورت مستقیم، به این علت که خروجی یونیت خارجی این دستگاه فوق العاده کاربردی مبرد سردی می باشد که به داخل ساختمان انتقال پیدا کرده و با گردش درون ترمینال یونیت هایی مشابه فن کویل، عمل سرمایش را انجام می دهد.

به این دلیل که اجرای سیستم VRF نیاز به تخصص و مهارت کاملی دارد تا بتوان همه ی الزامات پیچیده نصب و راه اندازی آن را رعایت شود. همچنین نشتی کردن مبرد در سیستم های VRF، به معنای متحمل شدن هزینه ای سنگین برای راه اندازی مجدد آن محسوب می شود.نصب و راه اندازی تخصصی سیستم VRF فقط با یک تماس 09126944098

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .


آخرین مقالات