آموزش صفر تا صد عیب یابی و رفع عیب دستگاه تصفیه آب

آموزش صفر تا صد عیب یابی و رفع عیب دستگاه تصفیه آب

آموزش صفر تا صد عیب یابی و رفع عیب دستگاه تصفیه آب

با توجه به کیفیت نامناسب آب شهری، خرید دستگاه تصفیه آب امری بسیار مهم در هر خانه ای به شمار می رود. دستگاه تصفیه آب خانگی فواید بسیاری برای انسان ها دارد که وجود آن بسیار ضروری می باشد؛ 

در کنار این فواید ممکن است برای دستگاه شما مشکلاتی هم به وجود آید که شما می توانید از سرویس کاران و تعمیرکاران حرفه ای مجموعه ایران دما کمک بگیرید تا به بهترین نحو ممکن مشکل دستگاه شما را برطرف کنند.
اما بعضی اوقات برای حل برخی از مشکلات نیاز به کمک فرد دیگری نیست و خودمان می توانیم به راحتی مشکل دستگاه تصفیه خود را حل کنیم.
در این مقاله سعی بر این داریم که تمام مشکلاتی که در دستگاه تصفیه آب خانگی امکان دارد به وجود بیاید را توضیح دهیم و عیب یابی کنیم و در نهایت راه حلی را برای حل مشکل دستگاه تصفیه آب شما ارائه کنیم؛ با ما در این مطلب کاربردی همراه باشید.

1- دستگاه تصفیه آب خانگی کار نمی‌کند؛ علت چیست ؟

در صورتی که دستگاه تصفیه آب خانگی بعد از نصب کار نکرد و مخزن ذخیره خالی بود، ممکن است بتوانید با یکی از راه حل های زیر مشکل دستگاه تصفیه آب خانگی خود را حل کنید. در ادامه به بررسی علت کار نکردن دستگاه تصفیه آب خانگی اشاره می کنیم.

– ابتدا بررسی کنید که آیا دستگاه تصفیه آب شما دارای کلید روشن و خاموش است یا خیر. در صورتی کلید داشت و خاموش بود آن را روشن کنید. چنانچه کلیدی نداشت و یا کلید موجود روی دستگاه تصفیه در حالت روشن بود، به سراغ منبع برق خود بروید و پریز برق را با یک آداپتور دیگر بررسی کنید.

– چنانچه آداپتور دیگر با منبع برق شما کار نکرد، مشکل از برق می باشد؛ اما چنانچه منبع برق منزلتان مشکلی نداشت، امکان دارد مشکل دستگاه تصفیه آب شما از آداپتور دستگاه یا مشکلات سیم پیچی دستگاه باشد، بنابراین در این مورد باید با یک تکنسین سرویس و تعمیر دستگاه تصفیه آب خانگی تماس بگیرید، همچنین با مراجعه به سایت ایران دما می توانید به راحتی از متخصص ترین تعمیرکاران دستگاه تصفیه آب خانگی بهره مند شوید.

– اما اگر مشکلات گفته شد را نداشتید و جریان برق به درستی به دستگاه تصفیه آب می رسید، باید شیر ورودی آب به دستگاه تصفیه آب را بررسی کنید؛ چنانچه شیر ورودی آب به دستگاه تصفیه بسته بود، آن را باز کنید و دوباره از کارکرد دستگاه خود اطمینان حاصل کنید.

– اگر مورد فوق هم کارآمد نبود باید فشار آب ورودی به دستگاه را بررسی کنید. بسیاری از دستگاه‌های تصفیه آب که با سیستم اسمز معکوس کار می کنند، چنانچه فشار آب ورودی به اندازه کافی نباشد، امکان دارد عملکرد خوبی نداشته باشند. به همین علت هم می باشد که کنار بسیاری از دستگاه‌های آب تصفیه کن پمپ افزایش فشار نصب می شود.

– چنانچه فشار آب شما کافی نبود، امکان دارد پمپ شما ایراد پیدا کرده باشد. در صورتی که به دستگاه تصفیه آب پمپی متصل نبود، حتما ضروری است که یک عدد پمپ خریداری کنید و به تصفیه آب نصب کنید؛ با مراجعه به سایت ایران دما بهترین و ارزان ترین دستگاه پمپ آب را خریداری کنید.

– چنانچه در زمینه فشار آب هم مشکلی وجود نداشت، امکان دارد فیلتر‌های دستگاه تصفیه آب به خصوص فیلتر ممبران اسمز معکوس، کیپ شده است و راه نفوذ آب ورودی را بسته است. در این صورت نیاز می باشد که فیلتر دستگاه شما تعویض شود.

یا اینکه یکی از قطعه‌های داخلی دستگاه تصفیه آب دچار خرابی شده است. در این مورد هم نیاز دارید که به یک سرویس کاران حرفه ای ایران دما اطلاع دهید و مشکلتان را برطرف کنید.

2- دستگاه تصفیه آب نشتی می دهد؛ علت چیست؟

درباره نشتی دستگاه تصفیه آب می توان گفت که رایج‌ ترین مشکل دستگاه تصفیه آب در بین مشتریان گرامی است. در صورتی که به آشپزخانه رفتید و با مقدار بسیاری آب روان شده در آن مواجه شدید، دستگاه تصفیه آب شما دارای نشتی شده است.

ممکن است مشکل دستگاه شما این باشد که بعضی از اتصالات شلنگ‌های تصفیه آب دچار در رفتگی شده باشند و اتصال خود را با قطعه مورد نظر از دست داده باشند. باید از قرار گرفتن همه ی اتصالات و شلنگ‌ها در محل مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید.

پیشنهاد ما در حل مشکل نشتی دستگاه تصفیه آب خانگی تماس با یک تعمیرکار متخصص در حوزه تصفیه آب می باشد؛ در صورتی که مشکل دستگاه تصفیه آب خانگی در نشتی به سرعت حل نشود، امکان دارد مشکلات بیشتری برای دستگاه شما به وجود بیاید.

با مراجعه به سایت ایران دما از بهترین تعمیرکاران این نوع دستگاه ها بهره مند شوید تا به سرعت در محل مورد نظر شما اعزام شوند.

3- بوی بد و طعم ناخوشایند در آب تصفیه شده؛ علت چیست؟

بر اساس گفته برخی از سایت های معتبر آب بد بو یا بد مزه به علت وجود ناخالصی ها در آب می باشد. مشکلات رایجی که در خصوص بو و طعم آب وجود دارد، شامل موارد ذیل می باشد :

– بو یا طعم تخم مرغ گندیده یا گوگرد که علت آن وجود هیدروژن سولفید در آب می باشد.

– بو و مزه های فلزی مانند امکان دارد نشانه وجود جیوه، سرب، مس، آرسنیک یا آهن در آب باشد.

دستگاه تصفیه آب خانگی به خودی خود مزه و بوی ناخوشایند آب را حذف و پاکسازی می کند. حتی در صورتی که فیلتر قلیایی به دستگاه تصفیه آب مورد نظر شما وصل باشد، طعم آب را به اندازه بسیاری بهتر هم می کند. اما گاهی اوقات امکان دارد طعم ناخوشایندی را در آب تصفیه شده حس کنید.

اصلی‌ترین علت به وجود آمدن طعم بد در آب وجود کلر می باشد. کلر در تصفیه خانه‌های شهری به آب اضافه می شود، به علت اینکه کلر دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی است، افزودن آن به آب برای از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌های درون آب از محبوبیت بسیاری در تصفیه خانه‌ ها برخوردار می باشد.

اما در دستگاه تصفیه آب خانگی فیلتر‌های مرحله 2 و 3 وظیفه اصلی در حذف کردن مقدار بسیاری از کلر را دارند. به صورتی که مزه و یا بوی کلر به صورت کامل از آب حذف می شود.

اما در صورتی که هنوز هم طعم ناخوشایند کلر را در آب حس کردید، مشکل دستگاه تصفیه آب از عملکرد نامناسب فیلتر‌های آن می باشد.

در صورتی که می خواهید با این مشکل دست و پنجه نرم نکنید، توصیه مجموعه تخصصی ایران دما به شما تعویض فیلتر‌ها در زمان معین می باشد. بعضی از فیلتر‌ها باید هر سه ماه، بعضی دیگر از آن‌ها هر یک سال یکبار و بعضی از فیلتر‌ها نیز باید دو سال یکبار تعویض شوند.

همچنین یکی از دلایل دیگر به وجود آمدن بوی بد در آب، ذخیره آب در مخازن تصفیه آب به مدت طولانی می باشد. آب تصفیه شده ای که به مدت بیش از 2 روز در مخزن ذخیره باقی بماند، باید تخلیه شود و از طریق آن خودداری شود. علاوه بر آن برای پیشگیری از آلوده شدن آب در مخازن ذخیره بهتر است تا مخازن را هر سال شستشو دهید.

4- سرریز کردن آب از مخزن ذخیره دستگاه؛ علت چیست ؟

دستگاه تصفیه آب دارای عملکردی می باشد که چنانچه مخزن ذخیره آب پر شد، به شیر ورودی دستور می دهد و ورود آب را به تصفیه آب مسدود می کند. اما چنانچه این فرآیند با مشکل مواجه شد و همچنین بعد از پر شدن مخزن از آب تصفیه شده، شیر آب ورودی بسته نشد، در این صورت آب از مخزن سر ریز می کند.

راه حل این مشکل دستگاه تصفیه آب خانگی هم به دلیل پیچیدگی بسیار، تماس با یک متخصص در حوزه تصفیه آب خانگی می باشد تا منشا آن را پیدا کند و به تعمیر تخصصی آن بپردازد.

5- جریان آب خروجی دستگاه بسیار کم می باشد؛ علت چیست ؟

همانطور که گفته شد، دستگاه تصفیه آب از فیلتر‌های متفاوتی استفاده می کند. 5 یا 6 فیلتر به صورت معمول در دستگاه تصفیه آب با سیستم اسمز معکوس وجود دارد. هر یک از این فیلتر‌ها وظیفه حذف بعضی از ناخالصی‌ها از آب با سایز‌های متفاوت را دارند. این ناخالصی‌ها جذب فیلتر مورد نظر شده و به آب اجازه عبور از آن فیلتر داده می شود.

در صورتی که این فیلتر‌ها در بازه زمانی مشخص شده تعویض نشوند، امکان دارد بعد از مدتی منافذ فیلتر‌های تصفیه آب برای عبور آب بسته‌ تر و کوچک‌ تر شوند. همین مورد موجب کم‌ تر شدن شدت جریان آب از شیر برداشت شود.

این مشکل به خصوص در مناطقی رایج می باشد که از کیفیت آب بسیار پایینی برخوردار باشد. به این معنا که در آب آن مناطق ذرات درشت و ریز بسیاری در آب وجود دارد که فرآیند تصفیه آب باید به صورت دقیق‌ تر و با دستگاه‌ های بهتری انجام شود.

راه حل مشکل دستگاه تصفیه آب در جریان کم آب، تعویض فیلتر تصفیه آب می باشد.

البته باید خدمت شما بگویم که عدم فشار کافی آب ورودی به تصفیه آب نیز می تواند یکی از علل به وقوع پیوستن این مشکل به شمار رود. آب ورودی به دستگاه تصفیه باید دارای فشار مناسب و ایده آلی باشد تا از فیلتر ممبران عبور کند. بنابراین ضروری است تا یک پمپ روی تصفیه آب خانگی شما نصب شود. یا چنانچه دستگاه شما پمپ یا موتور دارد ضروری است تا تعمیر یا قطعه ای از آن تعویض شود.

یکی دیگر از عواملی که امکان دارد باعث به وجود آمدن چنین مشکلی شود، پایین آمدن فشار مخزن تصفیه آب می باشد. مخزن ذخیره برای اینکه بتواند آب را به شیر برداشت برساند و از پمپ استفاده نکند، از هوای فشرده شده درون خود استفاده می کند. هنگامی که فشار هوای داخل مخزن کاهش پیدا کند، زور مخزن به بالا بردن آب نمی رسد. همین امر موجب می شود تا آب خروجی دارای جریان بسیار کمی باشد. راه حل این مشکل هواگیری مخزن می باشد. در شرایط اضطراری تعویض مخزن نیز مشکل شما را برطرف خواهد کرد.

6- وجود لرزش و صدای زیاد در دستگاه تصفیه آب؛ علت چیست ؟

رایج‌ ترین علت برای ایجاد لرزش بیش از حد یا به وجود آمدن صدای بسیار از دستگاه تصفیه آب پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی می باشد.

پمپ دستگاه تصفیه آب از قطعات متفاوتی تشکیل شده است. یکی از این قطعات بلبرینگ پمپ می باشد که برای ایجاد فشار مناسب برای جریان آب نیاز دارد تا با سرعت بسیار زیادی بچرخد.

در طول مدت زمان بسیار کارکرد این پمپ‌ها، آن‌ها به صورت طبیعی و آرام آرام شروع به ایجاد صدا و لرزش بیشتر در هنگام عملکرد خود می کنند.

چنانچه محفظه پمپ به صورت دقیقی در جای خود محکم نشده باشد هم امکان دارد سر و صدای بسیاری در زمان کار کرد آن ایجاد شود. حرکت مداوم و افزایش اصطکاک بر سلامت این قطعات تأثیر فراوانی می گذارد که موجب ایجاد سر و صدا و ارتعاشات بسیار می شود.

یکی دیگر از علت های شایع به وجود آمدن لرزش و صدا در دستگاه تصفیه آب خانگی، سست شدن سیم‌ها و شلنگ‌های اتصال در جای خود می باشد. شلنگ‌هایی که بین دو فیلتر متوالی اتصال ایجاد می کنند، نباید طول زیادی داشته باشند. همه سیم‌ها و شلنگ‌ها، اعم از سیم‌های برق و شلنگ‌های اتصال بین فیلتر‌ها و مخزن ذخیره دستگاه تصفیه، باید با یک بست یا کابل محکم بسته شوند تا اجازه هرگونه لرزش از دستگاه گرفته شود.

7- مقدار زیاد آب دفع شده ایجاد شده است؛ علت چیست ؟

دستگاه‌های تصفیه آب با سیستم اسمز معکوس به صورت کلی مقدار نسبتا بسیاری از آب را دفع می کنند. آب دفع شده شامل موادی می باشد که باعث بالا بردن سختی آب (TDS) می شود؛ همچون فلزات سنگین، مواد درشت مانند گل و لای و همچنین مواد شیمیایی مانند کلر و سولفات می باشد. حدود یک سوم آب ورودی به تصفیه آب بعد از تصفیه آب دفع و به فاضلاب انتقال داده می شود.

بنابراین در صورتی که دستگاه آب تصفیه کن شما بیش از حد آب دفع شده تولید می کند، می تواند نشانه ای برای مسدود شدن راه فیلتر ممبران باشد. چنانچه فیلتر ممبران مرحله 4 تصفیه آب را به موقع تعویض نکنید، امکان دارد بعد از مدتی مواد جامد آلاینده آب، سطح ممبران را پوشش دهند و اجازه عبور آب به صورت نرمال و مناسب را ندهند.

به صورت کلی زمان دقیقی برای تعویض فیلتر ممبران وجود ندارد، همه ی موارد بستگی به کیفیت آب منطقه شما و سختی آب منزلتان دارد. اما به صورت کلی فیلتر ممبران اسمز معکوس باید هر 18 ماه تا 24 ماه تعویض شود

8- داغ شدن بسیار ترانس یا آداپتور دستگاه تصفیه آب؛ علت چیست؟

دستگاه تصفیه آب معمولا برای عملکرد مناسب خود نیاز به پمپ دارد. برای تامین برق مورد نیاز پمپ افزایش جریان، دستگاه تصفیه آب خانگی همراه با یک ترانس یا آداپتور برق می باشد. این آداپتور‌ها به صورت معمول برای دستگاه تصفیه آب خانگی جریان متناوب را به جریان مستقیم 24 ولت تبدیل می کنند.

هر یک از قطعات برقی دستگاه تصفیه آب شامل پمپ، شیر برقی و سوییچ‌های فشار بالا و فشار پایین برای عملکرد خود جریان مخصوصی را نیاز دارند. اما بعضی از اوقات به علت اتصال در یکی از این قطعات و خراب شدن آن مقدار درخواستی جریان برق از ترانس بیش از حد معمول می باشد. همین مورد موجب می شود تا توان درخواستی قطعات برقی از ترانس دستگاه تصفیه آب بیش از حد توان آن باشد و موجب داغ شدن پمپ دستگاه می شود.

در موارد شدید‌ تر حتی می تواند موجب سوختن پمپ و آتش سوزی شود. برای پیشگیری از بروز هرگونه خطراتی، در صورتی که نیاز دارید چندین روز به منزلتان نروید، پیشنهاد ما به شما این می باشد که حتما قبل از آن، دستگاه تصفیه آب خانگی را خاموش کرده و اتصال آن را از برق بکشید.

برای برطرف شدن مشکل دستگاه تصفیه آب در داغ شدن ترانس یا آداپتور، اقدام به تعویض پمپ یا تعویض شیر برقی و یا حتی تعویض آداپتور دستگاه خود کنید.

9- ایجاد رسوب در کتری با وجود آب تصفیه شده؛ علت چیست ؟

دستگاه تصفیه آب تا اندازه بسیاری مواردی که باعث سختی آب می شود را حذف می کند. موادی همچون کلسیم، سولفات، فسفات و فلزات سنگین. بنابراین نباید علتی برای رسوب گذاری آب در کتری و ظروف دیگر وجود داشته باشد. اما چنانچه شما از دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده می کنید و همچنان کتری شما جرم می بندد، دستگاه تصفیه آب شما دچار مشکل شده است.

برای فهمیدن مشکل دستگاه خود نیاز دارید تا سختی آب را با دستگاه سختی سنج اندازه گیری کنید. ابتدا شیر مخزن را ببندید و شیر آب برداشت را باز کنید و سختی آب خروجی رو اندازه گیری کنید.

– در صورتی که سختی آب در این شرایط بیشتر از 150 ppm بود : مشکل اصلی از فیلتر ممبران دستگاه تصفیه شما می باشد. احتمالا فیلتر ممبران دستگاه شما کارایی خودش را از دست داده است. مواد آلاینده درون آب در طول مدت زیاد خاصیت ممبران را از بین برده است و فیلتر ممبران که معمولا در مرحله 4 دستگاه تصفیه آب نصب می شود، از کار افتاده است و عملکرد ضعیفی دارد.

مورد دیگری که امکان دارد اتفاق افتاده باشد، این می باشد که اتصالات دستگاه به اشتباه در جای خود قرار گرفته است و فیلتر ممبران از فرآیند تصفیه خارج شده است. در این صورت بهتر است که اتصالات مربوط به دستگاه را بررسی کنید و شلنگ‌های ورودی و خروجی به فیلتر ممبران مرحله 4 را با نوار تفلون محکم‌ تر کنید.

– در صورتی که سختی آب در این شرایط کمتر از 150 ppm بود : امکان دارد مشکل از فیلتر مینرال باشد. فیلتر مینرال در مرحله 6 و مرحله آخر دستگاه تصفیه آب خانگی نصب می شود و وظیفه آن افزودن مواد معدنی و املاح مورد نیاز برای بدن می باشد تا آب تصفیه شده علاوه بر طعم خوب، غنی و سالم نیز باشد. اما در گاهی اوقات چنانچه فیلتر مینرال شما دارای کیفیت نامطلوبی باشد، امکان دارد املاحی که به آب اضافه می کند بیش از حد نیاز باشد و نه تنها موجب غنی‌ تر شدن آب نشود، بلکه سختی آب تصفیه شده را افزایش می دهد.

احتمال بعدی برای بروز مشکل رسوب گذاری آب تصفیه شده این می باشد که امکان دارد شیر میکس شما بیش از اندازه باز باشد. شیر میکس تصفیه آب خانگی به بیان ساده تر شیری است که آب با سختی بالا را با آب تصفیه شده مخلوط می کند. به همین علت در دستگاه تصفیه آب گذاشته می شود که آب تصفیه شده با استفاده از آب تصفیه کن سختی آب بسیار کمی دارد.

این خاصیت برای بدن انسان خوب نمی باشد و وجود مقداری املاح در آب برای بدن نیاز می باشد. حال چنانچه شیر میکس بیش از اندازه مورد نیاز باز باشد، مقدار بسیاری از آب دفع شده وارد شیر برداشت می شود و آب آشامیدنی را آلوده می کند.

10- خلوص بالای آب تصفیه شده در دستگاه آب تصفیه کن خانگی؛ علت چیست ؟

دستگاه های آب تصفیه کن خانگی بیشتر آلاینده های موجود در آب را از بین می برند. بر اساس تحقیقات بسیار خلوص آب بعد از فیلتر شدن در دستگاه تصفیه آب بیش از 99 درصد می باشد. به این دلیل که آب از فیلتر های متعددی عبور می کند. سه فیلتر پیش تصفیه، ممبران به عنوان اصلی ترین فیلتر تصفیه آب، فیلتر پست کربن و فیلتر مینرال از اصلی ترین اجزای هر دستگاه تصفیه آبی محسوب می شوند.

اما چنانچه آب خروجی از دستگاه شما دارای خلوص بسیاری بود و طعم غیر عادی داشت، راهکار هایی وجود دارد تا بتوانید با انجام آنها کیفیت آب را افزایش دهید. این راهکارها شامل استفاده از شیر میکس و همچنین استفاده از فیلتر مینرال می باشد.

– شیر میکس تصفیه آب یکی از اجزای بسیار کاربردی در تمام دستگاه های تصفیه کننده آب به شمار می رود؛ شیر میکس یا شیر تنظیم کننده سختی آب در حقیقت در مسیر آب خروجی از ممبران قرار می گیرد. با تنظیم این شیر می توانید مقداری از آب دارای املاح را وارد آب تصفیه شده کنید.

– اما روش دوم تقریبا در همه ی دستگاه های تصفیه آب وجود دارد. فیلتر مینرال در مرحله آخر تصفیه آب نصب می شود و به آب املاح معدنی مورد نیاز برای بدن انسان را اضافه می کند. در صورتی که مشکل خلوص آب شما باقی مانده بود، امکان دارد فیلتر مینرال شما نیاز به تعویض داشته باشد.

11- وجود حباب در آب تصفیه شده؛ علت چیست ؟

شاید برای شما این اتفاق به وجود آمده باشد، که هنگامی که اقدام به تعویض فیلتر تصفیه آب می کنید، حباب هایی در آن به وجود می آیند و رنگ آب روشن می شود و به رنگ شیری متمایل می شود. دلیل به وجود آمدن حباب در آب تصفیه شده بعد از تعویض فیلتر، وجود فیلتر های کربنی در آن می باشد. هنگامی که فیلترهای آب تصفیه کن به تازگی در دستگاه نصب شده است، دارای مقادیر بسیاری تخلخل هستند. مدت زمان بسیاری طول می کشد تا این سوراخ ها از هوا خالی شوند و جای آن را به آب دهند. به همین علت است که بعد از تعویض فیلتر کماکان مقادیر بسیاری از حباب را در آب مشاهده می کند.

12- بالا بودن TDS آب بعد از تعویض فیلتر دستگاه؛ علت چیست ؟

در صورتی که فیلتر شماره یک مصرف نشده است و سفید می باشد، ابتدا هوزینگ دستگاه را چک کنید که جهت ورودی و خروجی آن برعکس نصب نشده باشد. در این صورت داخل لوله تیره می شود و خارج آن سفید باقی می ماند. همچنین امکان دارد فیلتر اول کوتاه تر از استاندارد دستگاه باشد یا در جای خودش به درستی قرار نگیرد که آب از کناره ها خارج شود.

در مورد TDS بالا هم باید بگوییم که بعد از تعویض 3 ماهه قاعدتا نباید ممبران دچار خرابی شده باشد.

مرکز تخصصی تعمیر و سرویس دستگاه تصفیه آب در کرج

اگر نیاز به تعمیرکار تخصصی برای تعمیر و سرویس دستگاه تصفیه آب خانگی خود دارید، تنها کافی است به سایت ایران دما مراجعه کنید و از تخصصی ترین تعمیرکاران این مجموعه بهره مند شوید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .


آخرین مقالات